4 tips voor perfecte webteksten
Met de teksten op jouw website wil je opvallen bij je doelgroep. Een krachtige webtekst sluit aan bij de behoeftes van jouw potentiële klanten/geintresseerden. Je trekt de aandacht, wekt interesse en spoort je bezoekers aan tot actie. Maar hoe schrijf je doelgerichte webteksten?
1: Spreek de juiste doelgroep aan
Denk voor het schrijven van de tekst na over de doelgroep die je probeert aan te spreken. Ga na wat de problemen, wensen en verlangens van jouw doelgroep zijn en schrijf op basis hiervan je tekst. Klinkt lastig, maar er is een simpele tip. Spreek je potentiële klanten in je tekst aan met ‘je/jij’ of ‘u’. Dit zorgt ervoor dat je lezer zich direct aangesproken voelt.
2: Zorg voor een goede opbouw
De bezoekers die jouw werk bekijken beslissen binnen enkele seconde of je website interessant is of niet. Zorg daarom dat je de aandacht van je bezoekers vasthoudt. Dit doe je eenvoudig door de belangrijkste informatie kort en helder bovenaan je tekst te vermelden. Je schrijft eigenlijk aan de hand van een omgekeerde piramide; je vertelt je bezoeker direct wat het belangrijkst is en stimuleert daarnaast om verder te lezen.
3: Maak je webtekst scanbaar
Websitebezoekers zijn vaak op zoek naar het antwoord op een vraag. Grote kans dat jouw bezoekers om deze reden even snel een pagina scannen. Geeft de webtekst niet direct antwoord op hun vraag? Dan klikken ze meestal direct weg. Om dit te voorkomen, kun je het beste gebruik maken van opsommingen. Lange blokken tekst zorgen ervoor dat de aandacht van de lezer snel verloren gaat. Ook koppen en tussenkoppen zorgen voor structuur op je website. Hieraan herkent je bezoeker direct wat erin dat deel van de tekst te vinden is. Naast deze tips, raden wij je ook aan om genoeg gebruik te maken van witruimtes. Hierdoor is jouw webtekst prettig leesbaar en zijn de antwoorden van lezers gemakkelijker te vinden.
4: Verwerk relevante zoekwoorden
Wil je dat jouw tekst vooral veel bezoekers naar je website leidt? Begin dan eens met het focussen op relevante zoekwoorden! In een SEO tekst zijn strategisch zoekwoorden verwerkt, zodat Google herkent dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar je websitebezoeker naar zoekt. Op die manier wordt je website sneller gevonden in Google. Maar, dit zorgt natuurlijk niet direct voor een hoge positie in de zoekmachine. Goede content bestaat uit verschillende pijlers, namelijk kwaliteit, relevantie (zoekintentie) én zoekwoorden. Een goede webtekst vult alle pijlers perfect in én scoort daarnaast een toppositie in Google.
Hulp nodig bij je webteksten? Als het goed is heb je na het lezen van deze tekst een beter beeld gekregen over hoe je sterke webteksten schrijft. Kun je toch wat hulp gebruiken of wil je advies ontvangen? Laat het ons weten! We helpen je graag verder, voel je vrij om contact op te nemen!