Wie heeft jouw website ontworpen? Dat ziet er fantastisch uit. Een mooi strak design en schitterende plaatjes. Echt geweldig! De woorden van familie en vrienden zijn vaak lovend als je ze trots laat zien hoe je website eruit ziet. Maar meer bezoekers dan familie en vrienden heb je nog niet naar je ‘pareltje’ kunnen trekken. Herkenbaar? Inderdaad, dat moet beter. En wel nu met een betere vindbaarheid op google!
Complimenten over de looks van je website zijn natuurlijk fijn, maar als er niemand is die je website komt bezoeken, heb je er niets aan. Veel mensen doen eerst een poging om zelf een website te bouwen, maar komen er al snel achter dat dit beter is om uit te besteden, juist om betere resultaten te behalen voor meer bezoekers. Het kan gaan om een webwinkel of om diensten die worden geleverd aan klanten. Consumenten en bedrijven moeten de website wel kunnen vinden, maar hoe zorg je daarvoor?
Even Googlen
Laat ik het op internet opzoeken, is de eerste gedachte die waarschijnlijk in je opkomt. Er zijn vast genoeg mensen die daarover tips geven en het is de goedkoopste oplossing. Even googelen is immers gratis en zo gedaan.
Google geeft inderdaad antwoord op de vraag ‘Hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website?’, maar het geeft een wirwar aan tips en je moet maar net weten hoe je die allemaal uitvoert. Voor een ervaren webdesigner zijn de trucjes en technieken waarschijnlijk meteen duidelijk, maar een ‘leek’ zal zich er eerst in moeten verdiepen in de hoop dan hetzelfde resultaat te hebben.
Zo rolt uit de zoekopdracht onder meer een website die aanraadt om kopjes in de tekst vet te drukken en zorgvuldig een titel te kiezen. Ook het kiezen van een goede domeinnaam en zoekmachinevriendelijke URL’s moet helpen om beter te worden gevonden, net als het gebruik van social media om de website onder de aandacht te brengen en het regelmatig plaatsen van nieuwe inhoud.
Mooi, dat zijn een aantal aanraders die uit te proberen zijn. Kopjes vet gedrukt maken, is niet zo moeilijk. Over een goede titel wordt altijd nagedacht, want zomaar iets erboven zetten, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Nu alleen nog hopen dat de titels op mijn webpagina’s aansluiten bij de gedachtegang van Google. De kop moet immers ‘ingaan op de alinea en de benodigde trefwoorden bevatten’. Maar wat zijn de benodigde trefwoorden? Geen idee. Ik probeer het gewoon, wie weet kies ik de juiste woorden.
Social Media…?
Social media, als LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram, kan ik natuurlijk inzetten om mensen naar mijn website te trekken. Dat moet niet zo ingewikkeld zijn. Maar hoe ik mijn teksten en links zoekmachinevriendelijk moet maken, zou ik echt niet weten. Misschien moet ik toch contact opnemen met een expert. Als ik dat allemaal zelf moet uitzoeken kost het mij veel te veel tijd. Hopelijk kan die professionele webdesigner ook meteen meekijken naar een goede domeinnaam en andere bruikbare, voor mij uitvoerbare tips geven.
Loop jij tegen dezelfde problemen aan bij het verbeteren van je website? Kijk dan eens in het portfolio van FlexiMedia. Misschien levert het inspiratie op om jouw website beter onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Wil je eindelijk beter gevonden worden in Google, dan nodigen we je graag uit voor een kop koffie. We maken graag kennis met je!