- Een mooie, nieuwe, op maat gemaakte website: check!
- Een goede eerste indruk van potentiële klanten die via het internet zoeken naar mijn bedrijf: check!
Of toch nog niet helemaal?
De juiste gegevens
Een groot deel van de surfers zal niet direct via jouw link op je website terechtkomen. Ze zoeken via zoekmachines op je bedrijfsnaam. Via Google bijvoorbeeld, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Potentiële klanten kunnen er onder meer contactgegevens en openingstijden van een bedrijf vinden. Essentieel dus om daar de juiste informatie achter te laten. Je plaatst immers ook geen bordje met verkeerde openingstijden op de ruit van je winkel en zet ook geen verkeerd adres of onjuist telefoonnummer op je visitekaartje.
Hoe pas je die gegevens dan aan? Dat is vrij eenvoudig via Google Mijn Bedrijf, waar je alle informatie over jouw bedrijf kunt aanpassen. Één van de voordelen daarvan is ook dat mensen via Google Maps naar jouw bedrijf kunnen navigeren, zonder dat ze zelf handmatig het adres moeten invoeren.
Google recensies
Via Google kunnen mensen ook recensies over bedrijven zien. Recensies geven consumenten ook een eerste indruk. Vraag daarom aan klanten om hun mening over jouw bedrijf achter te laten. Dwing ze niet, maar vraag ze om hun eerlijke mening. Reageer als bedrijf op recensies. Laat bijvoorbeeld ook weten dat je het prettig vond om samen te werken, als dat zo is. Dan zien bezoekers dat een bedrijf betrokken is bij de klant. Dat geeft andere klanten een beeld van wat ze kunnen verwachten.
Valkuil is overigens dat ondernemers zoveel mogelijk vrienden en familieleden een review laten schrijven. Als er alleen maar korte, positieve, onbeduidende recensies onder staan, prikken mensen daar snel doorheen. Het moeten oprechte meningen en/of ervaringen zijn. En als er tussen tientallen een aantal iets minder positieve reacties staan, hoeft dat ook niet erg te zijn. Een bedrijfspagina met alleen lyrische reacties kan er ook verdacht uitzien, ook al is dat natuurlijk wel waar je naar streeft.
Social Media
Behalve via Google kunnen mensen natuurlijk ook via jouw social mediakanalen een eerste indruk krijgen van je bedrijf. Zorg daarom dat je frequent updates plaatst en dat de bedrijfsinformatie op die kanalen ook actueel is, net als de bedrijfsinformatie die je achterlaat bij Google.
Een eerste indruk krijg je maar één keer. Wil jij meer informatie over het verbeteren van de eerste indruk die jij achterlaat op internet? Dan nodigen we je graag uit voor een kop koffie.
We maken graag kennis met je!