Marketeers zijn extra kwetsbaar voor cybercrime. Kijk je niet uit? Dan kan je te maken krijgen met virussen, hackers of ransomware. Maar hoe houd je cybercriminelen op afstand?
Als marketeer moet je van alle markten thuis zijn. Op een gemiddelde werkdag schiet je van de ene tool naar de andere. Amper heb je een paar mailtjes beantwoord, of de volgende Teams-chat dient zich aan. Straks een chat via Slack. En tussendoor zit je ook nog druk te typen in Google Workspace of Azure Boards. Geen wonder dat veel marketeers door de bomen het bos niet meer zien.
- Begin bij jezelf
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het is mogelijk dat de zwakke plek bij jezelf ligt. Gemakzucht en zuinigheid kunnen op allerlei manieren leiden tot cyberproblemen. Die draaien dikwijls om wachtwoorden. Want veel apps gebruiken betekent vaak ook veel gebruikersaccounts.
Niet zelden heeft het hele team samen één account en dus één username en password. Dat bespaart misschien wat licentiekosten, maar het is wel riskant. Want je ziet niet wie er met dit account werkt. En dus wie er toegang heeft gehad tot bepaalde documenten en kanalen. Concreet gezegd: wie heeft er eergisteren wijzigingen aangebracht in dat marketingplan? Geen idee…
Het kan ook makkelijk misgaan als een medewerker de organisatie verlaat. Er wordt netjes afscheid genomen, het pasje, de laptop en telefoon worden ingeleverd. Maar wordt het wachtwoord van het gezamenlijke account ook aangepast?
- Stop je wachtwoorden in een kluis
Een ander groot probleem: waarschijnlijk vind je het lastig om steeds weer nieuwe wachtwoorden te verzinnen en te onthouden. Dus oude wachtwoorden worden hergebruikt, of anders zijn de nieuwe makkelijk te raden. Zoals 12345678, of het bekende welkom01. Of de naam van je hond die dagelijks op je Facebook-account te zien is.
De techniek staat klaar om je te helpen: wachtwoorden kun je bijvoorbeeld opslaan in je browser. Maar dat is natuurlijk geen goed idee als je werkt op een kantoor waar andere mensen makkelijk bij je computer kunnen.
Een veel beter idee: een wachtwoordenkluis. Daarin kun je voor elke service waar een wachtwoord voor nodig is een ander sterk wachtwoord in opslaan. Vervolgens hoef je alleen maar het password van de kluis in te typen als je met zo’n app wil werken. Mocht je bepaalde wachtwoorden toch willen of moeten delen, dan kun je dat eveneens via die kluis doen. Dit is een stuk veiliger dan ze naar je collega mailen.
- Bescherm je klanten tegen cybercrime
Als marketeer kun je in vele situaties terecht komen en te maken krijgen met klantgegevens. Dan moet je extra opletten, want daarvoor geldt de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dat betekent onder meer dat je gegevens van klanten goed moet beschermen, zodat derden ze niet kunnen stelen of misbruiken. En je mag niet meer gegevens verzamelen dan je nodig hebt om je klanten goed te bedienen.
Dus zorg dat jouw tools zich ook aan de AVG houden! Weet wat ze doen en let op dat ze geen lekken hebben. Want AVG-boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro. Dit is dus erg belangrijk om in het achterhoofd te houden!